Ihkaensimmäinen blogivieraamme Marko Taali työskentee kasvumarkkinointiin erikoistuneen Aava&Bangin web-suunnittelijana. Marko kertoo, miten halu ymmärtää asiakasta johdatti hänet soveltamaan graafista fasilitointia omassa työssään

Kuulin graafisesta fasilitoinnista ensimmäisen kerran ehkä noin kaksi vuotta sitten, silloin juurikaan sen hyötyä ymmärtämättä. Kuten myöhemmin sain huomata, ongelma oli kuitenkin enemmän pelossani käydä asiakkaan kanssa rehellistä keskustelua kuin itse menetelmässä. Ennen pitkään graafinen fasilitointi muuttui osaksi jokaista päivääni.

Ennen graafista fasilitointia
Olin alkanut suunnitteluprosessissani jo aiemmin hahmotella tapoja tuottaa projekteille mahdollisimman paljon arvoa poissa ruudun ääreltä. Silloisiin työkaluihini kuului lähes pelkästään post-it-laput, käsin piirretyt rautalankamallit ja paperiprototyypit. Taustalla mielessäni pyörivät voimakkaasti palveluille luontevat ad hoc persoonat, heidän mentaalimallinsa ja muut entistä vahvemmin käyttäjälähtöiset projektien alkuvaiheen työkalut. Asiakkaan kanssa käytävään keskusteluun tarvittava menetelmä kuitenkin puuttui.

Graafisen fasilitoinnin tuleminen
Joulukuussa 2011 kävimme Aava & Bangin iskuryhmällä tamperelaisen asiakkaamme luona aloittamassa laajamittaisen ilmeen uudelleensuunnittelun. Suunnittelijamme Anna-Kaisa oli juuri vastikään saanut graafisen fasilitoinnin herätyksen Kuvitellen-työpajassa. Keskustelimme ennen lähtöä työpajapäivän rakenteesta ja menetelmistä ja yhtäkkiä hänellä olikin vastaus ongelmaani: piirretään tavoitteet, piirretään asiakkaat, piirretään asiakkaan tarinat ja polut! Huikeaa! Post-it lappuja voitiin edelleen käyttää, mutta pelkän tekstin ja abstraktioiden sijaan saimmekin jo ensimmäisen vilkaisun asiakkaan asiakkaiden kuviteltuun todellisuuteen. Keitä he ovat? Millaisia henkilöitä heillä on ympärillään? Mikä heitä huolestuttaa? Missä he asuvat? Miten he matkustavat? Millä he surffaavat?

Projektin alkuvaiheen työkalu
Graafinen fasilitointi on nykyään osa jokaista projektiani, valehtelematta. Sillä on paikkansa erityisesti projektien alkuvaiheessa, kun ei yleensä vielä tiedetä, ketä varten ollaan tekemässä ja mitä. Graafinen fasilitointi avaa meille ikkunan asiakkaiden maisemaan. Paperille syntyvät kuvat herättävät keskustelua aivan eri mittakaavassa kuin teksti. Siihen on helppo lisätä oleellisia nyansseja isomahaisista yritysjohtajista, heidän lakeijoistaan ja tauotta soivista älypuhelimistaan.

Tavoitteet, tavoitteet, tavoiteet…
Suosikkikoodarini Timo Häkkinen on joskus viisaudessaan sanonut että ”voimme suunnitella verkkopalvelunne kolmella tapaa: teitä varten, meitä varten tai yhdessä asiakastanne varten”. Ja toistaiseksi jälkimmäinen tapa on ollut aina hedelmällisin. Koska mikään ei ole surullisempaa kuin hukata hengitysilmaa hyödyttömien asioiden suunnitteluun, alkaa joka projekti tavoitteista. Jos sinulla ei ole tavoitetta, voit saman tien lopettaa. Hyvä. Rajataanpa vielä vähän: olet tekemässä verkkopalvelua. Mitkä ovat sen osatavoitteet? Mitä numeroa aiot tuijottaa kaikkivoipaisessa analytiikassasi? Ai sitä?

Keiden kautta tavoitteesi tulevat todeksi?
Hyvä. Ketä tavoitteesi saavuttamiseen tarvitaan? Sinua tietenkin, mutta entä muita? Asiakkaita vai? Kyllä kyllä, siitä on hyvä aloittaa! Keitä asiakkaasi ovat? Vaikka ’Kuka Vaan’ ja ’Joku’ ovatkin firmojen kovimpia tekijämiehiä, se ei riitä. Listataanpa vaikkapa 50 potentiaalista asiakasta. Muistatko vielä osatavoitteen?

Tutustutaan heihin!
Loistavaa! Valitaan henkilöistä ne tärkeimmät, ne joilla on paras mahdollisuus täyttää tavoitteesi ja sitten piirretään ne! Voidaan me näytelläkin, mutta näistä kuvista saa kivat huoneentaulut tulevaisuudessa. Asiakkaiden ympärille voi piirtää myös kertomuksia ja vuorovaikutussuhteita projektista riippuen.


Post-It-lappujen rinnalle on ilmestynyt asiakkaat omine personaallisuuksineen. Mitä ajattelee Marjatta? Entä millaisia palveluita kaipaa Juha perheineen?

Rohkeasti eteenpäin
Pelokas omissa nurkissa kyräily ja puhumattomuus eivät auta meitä ymmärtämään asiakastamme, saati menestymään. Meidän pitää rohkaistua tulemaan organisaatioidemme eri periferioista saman pöydän ääreen avoimesti keskustelemaan kokemuksistamme ja näkemyksistämme, rakentamaan mahdollisimman laajaa ymmärrystä. Tämän ymmärryksen siltana voidaan käyttää graafista fasilitointia, joka on helppoa ja hauskaa, mutta joka on täysin varteenotettava työkalu mihin tahansa foorumiin.