Piirustelulla voidaan tuoda vipinää moneen tilanteeseen, monella eri tavalla. Yhdessä täytettävä työpohja on helppo ja innostava keino osallistaa, kerätä informaatiota ja herättää keskustelua – vaikkapa koulutuseminaarissa.

Elokuussa lähdin tuttavani, toiminnalliseen kielioppiin perehtyneen äidinkielen opettajan, Nina Maunun kutsumana mukaan opettajien vertaisryhmämentorointia kehittävään Osaava Verme-hankkeen valtakunnalliseen koulutusseminaariin 26.-27.8.2015. Yhteisenä tavoitteenamme oli luoda houkutteleva ja elämyksellinen piste Verme-torille, jolla osallistujien ajatuksia opettajuudesta ja vertaismentoroinnista koottaisiin perinteisestä poikkeavalla tavalla. Samalla oli tarkoitus viritellä keskustelua osallistujien kanssa visuaalisesta ajattelusta ja piirustelusta oppimisen tukena.

osaava_verme_visuaalinen_ajattelu_graafinen_fasilitointi_piirustelu_kuvitellen_01

Yhteinen työpohja on näppärä tapa osallistaa
Saavuin paikalle isokokoisten piirustusten ja värikynien kanssa: mukanani oli ajatuksia herätävä infokuva visuaalisesta ajattelusta sekä etukäteen valmisteltu työpohja, johon pisteelle pysähtyneet saivat piirustella ja kirjoitella kommentteja avainkysymysten johdattelemana. Päivän aikana pääsin syventymään osallistujien kanssa mielenkiintoisiin keskusteluihin visuaalisen ajattelun hyödyistä opetustyössä Ninan ohjatessa heitä luomaan sisältöä työpohjaan.

osaava_verme_seminaari_visuaalinen_ajattelu_graafinen_fasilitointi_piirustelu_kuvitellen_04

Osallistujat kirjasivat työpohjaan kokemuksiaan vertaismentoroinnista.

Käsin tehty piirros kutsuu katsomaan
Oli mielenkiintoista havaita miten kaksi suurikoista käsin tehtyä piirrosta veti ihmisiä puoleensa Verme-torilla kuin sokeri muurahaisia! Ihmekö tuo sillä käsin piirretyt kuvat, joita saa vielä kaikenlisäksi itse täydentää, ovat aika epätavallinen näky perinteisten roll-upien rinnalla. Piirustelun myötä ihmiset virittäytyivät pisteellä uudelle taajuudelle, innostuivat ja osallistuivat. Älypuhelimia ja tabletteja käytettiin pisteellämme lähinnä kuvien taltiointia varten: moni halusi ottaa kuvan oman muistinsa tueksi.

osaava_verme_seminaari_visuaalinen_ajattelu_graafinen_fasilitointi_piirustelu_kuvitellen

Kuva loi jatkumon seminaaripäivien välillä
Seminaarin toisena päivänä samainen työpohja toimi keskustelun avaajana Doodlaus–tarinallistaminen-dialogi -työpajassa, jossa tutkittiin omaa opettajuutta piirustelemalla. Työpajan päätteeksi syvennytiin myös työpohjassa ylimmäisenä näyvään teemaan, eli hahmoteltiin kuvaa Unelmien koulusta. Näin yksinkertaisesti pystyttiin oivalluttamaan tällä kertaa sekä luomaan mieleenpainuva jatkumo kahden seminaaripäivän välille.

Osaava Verme -hankkeeseen voit tutustua tarkemmin osoitteessa www.osaavaverme.fi

Tutustu myös Nina Maunun toiminalliseen kielioppiin, www.ninamaunu.com